Pages

Friday, December 3, 2010

Post-test


Alhamdulillah...

Pejam celik-pejam celik dah hampir 12 minggu aku di Departmen Penyakit Dalam.Setelah 4 minggunya di wad RS H. Adam Malik, 2 minggu di RS Pirngadi, 1 minggu di RS Putri Hijau, 2 minggu di RS Tembakau Deli, 1 minggu di RS Haji Mina.Dan terakhir di Poliklinik Penyakit Dalam RS H.Adam Malik selama 2 minggu.Sebuah perjalanan yang panjang di antara semua siklus bawah.Menuju second half sebagai clinical student.

Minggu depan dah masuk minggu exam.Entah siapa penguji, kes ape yang akan dibawa nanti.Semuanya aku kembalikan kepada pemiliki taqdir ini.Semoga aku diberikan yang terbaik buat mengharungi perjalanan ini.

Teringat akan kata-kata yang sempat aku baca dalam sebuah blog;

"taqdir yang turun dari Langit akan bertembung dengan doa yang naik dari Bumi. Keduanya akan bertemu di tengah-tengah dan berlawanan antara keduanya, yang manakah lebih kuat. Jika doa yang lebih kuat, ketentuan ajal pun boleh tertunda" -TG Nik Aziz..

Semoga dengan D.U.I.T. mampu berhasil
D-Doa
U-Usaha
I-Istiqamah
T-Tawakal

Kadang-kadang aku jadi hairan juga dengan sebahagian manusia ni.Bila time nak exam, semuanya jadi tak kena.Gelabah tak tentu pasal.Takut sekali dengan exam tu.Ibarat perjuangan hidup dan mati.Entahlah...

Aku cukup terinspirasi dengan janji yang telah Allah nukilkan dalam ayatnya

"Apabila kamu telah berazam, maka bertawakallah kepada Allah"

Proses tawakal tu bukan sekadar berserah diri je, namun setelah didahulukan dengan usaha yang optimal.

Yakin dengan kemampuan diri sendiri dan tidak bergantung harap kepada orang lain.Terserah siapa pun pengujinya, hadapi je.Kadang sampai bergaduh kerana masalah pembagian penguji, pesakit dan sebagainya.Semuanya berfikir untuk selamatkan diri masing-masing..

Tapi itulah ragamnya ketikamana akan berhadapan dengan exam.Ironisnya, sangat berbeza ketikamana kita sudah PASTI akan melalui ujian ketika berhadapan dengan Mungkar dan Nakir nanti.Ada yang membawa bekal secukupnya je, ada yang tidak siap untuk disoal, ada yang meminta supaya dihidupkan kembali ke dunia supaya sempat melakukan kebaikan lagi.Namun yang pasti semuanya akan menghadapinya.

Gagal masa post-test insyaAllah masih ada peluang untuk remedial.Namun kalau gagal menjawab pertanyaan Malaikat Mungkar dan Nakir, apakah kebarangkaliannya ye??

Tepuk dada, tanya-tanyalah Iman...


"Towards Building Professional Mukmin"
Persiapan untuk post-test
DM, Cirrhosis, Hypertension, Dyspepsia, Pneumonia, Chronic Kidney Disease, TBC, Nephrotic Syndrome, etc...
Exam mungkin hari Isnin nanti
Semoga Allah berikan yang terbaik buatku menurut-Nya.