Pages

Thursday, April 21, 2011

Sebuah Dialog

Pada suatu petang, aku sedang berborak-borak dengan seorang adik junior.Dia seorang yang baru berkecimpung sebagai aktivis kampus.Salah seorang ahli dalam sebuah badan kerohanian.

Junior: Abang, saya tengok abang sangat aktif dengan program-program di kampus?
Aku : Hmmm, tak banyak mana pun.Sikit-sikit la.Kenapa?
Junior: Tak de la.Saya ni masih baru dalam organisasi ni.Cuma saya tengok abang banyak masa untuk ikut program-program ni.Tak terganggun ke mase study abang?
Aku : Hehehe...biase la.Bagus jugak pertanyaan ni.Abang dulu pun pernah berfikir seperti tu jugak.
Junior: Jadi macam mana tu?
Aku : Macam mana lagi.Dah memang tanggungjawab kita kan.
Junior: Ye la.Tapi saya kadang-kadang terasa berat juga nak join banyak-banyak program ni.
Aku : Ok la.Sebenarnya pengalaman juga sedikit sebanyak memberi kita panduan untuk bergerak ni.Dan yang paling penting adalah kefahaman kita.Kenapa kita terlibat dengan program-program islamik ni.
Junior: Ok.Terus....
Aku : Masa yang kita ada masing-masing 24 jam.Tapi kenapa ada yang mampu mengerjakan banyak sekali tugasan dan program manakala sebahagian yang lain tidak?Abang teringat dengan sebuah pesanan daripada pendahulu kita, Imam Hasan Al-Banna.Kewajipan yang kita ada melebihi waktu kita.
Junior: Ooo...
Aku : Kita beruntung kerana Allah telah memilih kita untuk memikul tanggungjawab ini.Bukan semua orang yang dipilih.Abang tau bahawa tugas sebagai pelajar PERUBATAN ni memang berat.Tapi di suatu sisi, ia menuntut kita untuk lebih bijak mengatur masa.Ada masa untuk belajar, berorganisasi, beriadhah dan lain-lain lagi.Yang penting bagaimana kita mengatur masa sebaik yang mungkin.
Junior: Tu yang sedikit berat kan..
Aku : Betul, memang abang akui.Untuk mengatur masa tu memang sulit.Tapi harus kita lakukan.Orang Melatu kate, alah bisa tegal biasa.
Junior: Hmm...
Aku : Pengorbanan dengan masa, tenaga, fikiran dan juga peluh ni yang akan menambahkan lagi perasa dalam hidup ni.Kadang terasa pahit.Kadang pula terasa masam manis.Dan akhirnya kita akan mengecapi kemanisan liku-liku perjalanan ini.Macam mana?
Junior: Ok, baru saya faham.Nanti, kalau ada masa kita borak-borak lagi ye.Saya ada lab lepas ni.Terima kasih atas nasihat abang tu.InsyaAllah saya cuba aplikasikan
Aku : Alhamdulillah..InsyaAllah abang boleh bantu setakat yang mampu.Abang pun bukanlah bagus sangat.Tapi, kita sentiasa berusaha menjadi yang terbaik la kan.
Junior: InsyaAllah.Ok, jumpa lagi nanti.Assalamualaikum
Aku : Waalaikumussalam

Begitulah sebuah dialog pada suatu petang berhampiran cafeteria fakulti.3 tahun yang lalu.Masih segar dalam ingatan ini.Junior ini pun telah kembali ke Malaysia untuk menyambung clinical di sana.Dan aku meneruskan lagi sisa-sisa waktu yang ada sebelum menamatkan tempoh pendidikan selama 5 tahun setengah.Memang lama.Namun, aku merasakan waktu itu sangat cepat berlalu.Justeru kerana masa yang ada kita isi dengan pelbagai program yang bermanfaat.Di sini ada baksos(bakti sosial), program-program dari fakulti, memegang usrah, membawa usrah, daurah dan sebagainya lagi.Sehingga aku merasakan setiap 1 semester itu begitu cepat berlalu.Hampir setiap hujung minggu ada program luar dari akademik.

Teringat dengan lirik lagu Raihan

Ingat 5 perkara, sebelum 5 perkara
Sihat sebelum sakit
Muda sebelum tua
Kaya sebelum miskin
Lapang sebelum sempit
Hidup sebelum mati

Hari-hari sekarang ini, di tahun akhir pengajian aku terasa begitu berat beban-beban yang ditanggung.Waktu luang benar-benar mencemburui.Hospital menjadi rumah kedua.Memang begitu teruji.Waktu dengan murabbi.Waktu dengan mutarabbi.Waktu dengan ikhwah dan rakan-rakan.Dan yang paling penting waktu dengan Allah.

Semoga Allah mengurniakan aku keikhlasan dalam beramal sehingga ia menjadi penguat untuk aku tsabat pada jalan ini.

0 comments: