Pages

Monday, January 24, 2011

On-Call lagi...

Assalamualaikum...

Tadi habis je solat manghrib, datang rakan group ko-ass untuk mengajak aku ke Hospital.Katanya ada kes kemalangan.
Sebelumnya lupa nak bagitau, sekarang aku di Dept. Forensik.Jadi kami tunggu on-call je la.Ada kes, terus datang hospital.Banyak kes-kes yang aku dapat sepanjang beberapa minggu ni.Ada kes pembunuhan, bunuh diri, mati lemas, kemalangan dsbnya lagi.Dari yang biasa sampai yang luar biasa ngerinya.Dari yang jelas gambarannya sampai yang tidak tergambarkan lagi.Dan biasanya kalau berbicara mengenai forensik pastilah ramai yang beranggapan pastinya mengenai orang mati.Tapi sebenarnya bukan.Ada juga kes yang masih hidup, dan mereka ni biasanya ke bahagian ni kerana diminta pihak polis untuk kes-kes yang memerlukan kepakaran ahli forensik dalam masalah jenayah.Seperti kes pukul, pemerkosaan dan kemalangan.

Berbalik kepada cerita tadi....Jadi setelah solat aku langsung berangkat ke hospital.Sampai di sana dah ramai yang datang.Dan pemeriksaan sedang dilakukan.

Mangsa kemalangan jalan raya.Seorang ibu dengan anak.2 tubuh yang telah terbujur kaku.Ngeri keadaan mayatnya.Anaknya masih kecil sekitar 1-2 tahun.Menurut cerita dari petugas, mereka digilis dengan lori.Kepala si ibu terburai, leher putus, kaki putus dan paha hampir putus.Manakala anaknya kepala juga pecah, dan patah tulang pahanya.Sayu hati melihat keadaan mereka.Di belakang badan ibunya, kelihatan bekas tayar lori tersebut.
Inna lillahi wa inna ilaihi raajiun...

Kami seperti biasa melakukan pemeriksaan luar sebagai tugas rutin untuk dilaporkan kepada doktor pembimbing nanti.Ada yang jadi fotographer, pencatat, pemeriksa tak kurang juga pemerhati tetap.Ada juga yang pucat wajahnya.Mungkin baru pertama kali kot.

Dalam pukul 8.30 malam semuanya selesai.Kami dibolehkan pulang.Aku solat isyak dulu bersama rakanku ini.Mengejar pahala berjemaah.Lebih afdhal daripada sendiri kan...Jadi, dalam perjalanan ke masjid, rakanku ini berbicara.Kata-katanya membuat aku berfikir.Katanya,

" Ngeri betul melihatkan mangsa kemalangan tadi, wajah hampir tak kelihatan.Padahal semasa hidup wajah kita ni bukan main cantiknya lagi.Takut betul aku mengingatkan akan wajah kematian kita nanti.Adakah masih sempurna, ataupun bagaimana?"

Kata-katanya masih berlegar-legar di benak ni.Ada benarnya.Kita tidak tahu bila ajal akan tiba, dan bagaimana keadaan saat ajal menjemput nanti...
Seringkali kita menghabiskan waktu, tenaga dan duit untuk memperelok wajah dan penampilan, walaupun tidak dinafikan itu juga penting.Namun, kita seringkali terlupa untuk memperelok hati, memperbaiki amal ibadah, mempersiapkan bekalan untuk masa depan nanti.
Rasulullah mengajarkan kita sebuah doa:

“Ya Allah, akhirilah hidup kami dengan husnul-khatimah (akhir yang baik), dan jangan Kau akhiri hidup kami dengan suu-ul-khatimah (akhir yang buruk)”

Amalkan selalu doa ini setiap kali habis solat, insyaAllah.
Aku amat bersyukur sekali, kerana Allah memberi banyak peluang untuk lebih memahami hidup ini dengan sering berhadapan dengan kematian.Semakin banyak kita mengingat kematian, semakin bagus persiapan kita menghadapi kehidupan.
Semoga jenazah kedua beranak itu mendapat keampunan Allah s.w.t dan matinya dalam keadaan husnul khatimah..Amin.

Sebuah artikel dari Ust Pahrol Juoi:

Sebaik-baik penasihat ialah kematian. Namun, mana mungkin orang yang pernah mati datang kepada kita untuk menasihatkan? Mengingatkan mati, menakutkan. Manusia akan takut pada apa yang tidak diketahuinya.

Semuanya masih misteri. Hanya tinggal Al Quran dan Al Hadis untuk kita rujuk bagi mengetahui tentang kematian. Namun berapa kerat antara kita yang berbuat demikian… Cerita tentang kematian akan mematikan rasa kemanisan menikmati hidup ini. Dan akibatnya, mati terus mati dalam hidup kita!

Jika seseorang mengingati mati, akan mudah hatinya dilentur kepada makrufat dan makrifat. Jika mengingati kematian jiwa akan jeran dan bosan dengan maksiat dan sayyiat (perkara yang buruk). Jika mati itu hidup di dalam hati kita…kita akan mudah memberi dan meminta maaf. Kita akan mudah bersabar dan bertenang dengan karenah insan. Nikmat dosa akan sirna dengan mengingati mati. Azab taat akan kecil bila teringat saat kembali.

Ketika hatimu jemu dengan ketaatan, mula tergiur dengan kemaksiatan… kenang-kenangkanlah.Lanjutkan membaca di sini SAAT BERPISAH..



0 comments: