Pages

Tuesday, February 8, 2011

DITLATSAR BSMI

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Maha Penyayang..

(Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing) dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat).(QS 62:9)

Beberapa pengalaman telah aku lalui beberapa minggu yang lalu.


Bermula dengan Pelatihan dan pendidikan Bulan Sabit Merah Indonesia(DITLATSAR BSMI) pada akhir januari yang lalu bertemakan 'Breaking The Limits'.Program tersebut berlangsung di Bukit Lawang.Kawasan yang terkenal dengan pelancongan kerana terdapatnya Taman Negara Leuser dan juga pemeliharaan orang utan.Juga terkenal di kalangan orang yang suka dengan aktiviti meredah jeram kerana arus sungainya yang deras.
Sungai yang hampir meragut 2 nyawa sahabatku di sana ketika mereka terbawa arus.Namun Allah berkehendak nyawa mereka masih panjang supaya mereka akan terus beramal untuk ummah.Salah satu daripada mereka adalah doktor gigi, dan seorang lagi akan tamat beberapa bulan lagi.

Program ini berlangsung selama 3 hari, mulai hari jumaat sampai petang sabtu.Kami berempat sampai ke kawasan perkhemahan sedikit lambat dari peserta yang lain.Sekitar pukul 9 malam baru sampai ke pekan ini.Makan malam dan solat jamak.Mengingatkan hari dah malam serta ada penduduk yang mengatakan bahawa paras sungai yang naik hampir membantutkan harapan kami untuk ke camp site.Entah kenapa tiba-tiba ada semacam keberanian yang hadir dalam diri kami.Akhirnya kami memutuskan untuk meredah perjalanan malam itu juga.Yang pasti Allah selalu bersama kami.

Hampir 3 jam perjalanan kami.Akhirnya tiba di camp site.Semua peserta sudah tidur.Menyiapkan tenaga untuk hari seterusnya.Alhamdulillah....

Selama 3 hari ini, banyak peristiwa yang mengajar kami akan erti sifat dan kehidupan seorang yang bergelar relawan.Kerjasama, kesiapan, keterampilan dll.Dan yang penting, dalam satu tazkirah pada subuh yang begitu hening.Suasana kami dalam kegelapan.Suhu sekeliling yang sejuk, seorang peserta memberikan perkongsian mengenai karakter yang harus ada pada seorang relawan.

Katanya, "Seorang penolong itu harus mendekatkan diri dengan Sang Penolong(Allah).Bagaimana untuk menolong orang jika kita jauh dengan Yang Maha Memberi Pertolongan".Suatu penyampaian yang jelas dizahirkan dari hati.Amat berkesan di hati ini.

Pengalaman yang paling kami tidak dapat lupakan adalah pada hari terakhir.Meredah arus jeram dengan menggunakan perahu.Perahu yang dibuat dengan mengikat 5 tiub tayar lori.Boleh bayangkan tak?
Perjalanan awalnya biasa-biasa.Menghampiri separuh perjalanan, arus menjadi semakin deras.Batu-batu semakin banyak.Kami hilang keseimbangan akibat barang yang menumpuk di tengah.Barang-barang yang berisi laptop, kamera, handphone dan ubat-ubatan.Namun telah dimasukkan ke dalam plastik.
Tiba-tiba perahu yang kami tunggangi melanggar tebing, akibat pemandunya yang sedikit cuai.Akhirnya semua kami tenggelam.Adrenaline terpicu.Jantung berdetak lebih 120bpm.Masing-masing berpegang pada perahu.Sempat juga ada yang tenggelam, namun sempat ditarik.Perahunya pula berputar-putar di situ.Akhirnya setelah beberapa minit, keadaan menjadi terkawal.Kami semua naik lagi ke perahu untuk melanjutkan perjalanan pulang.

Pengalaman itu pasti tidak akan kami lupakan.Menjadi memori indah kami bersama.Mungkin ada kisah untuk diceritakan.Paling tidak pada anak sebelum mereka tidur.

Setelah itu, kami bergegas menyiapkan diri untuk program yang terakhir.Baksos(Bakti Sosial) atau khidmat masyarakat.Tujuannya adalah untuk memberi pendedahan kepada para peserta mengenai bagaimana BSMI ini mendekati masyarakat.Dan merupakan aktiviti rutin yang sering dijalankan oleh BSMI.Sekitar pukul 4 petang semua peserta bertolak pulang dengan bas yang disediakan.Mereka namakan bas tersebut dengan nama 'Bas Wali'.Kenapa?Kerana sepanjang perjalanan, lagu wali band yang diputarkan.Perjalanan pulang mengambil masa sekitar 3 jam untuk sampai ke Medan lagi.

Alhamdulillah, jiwa seorang relawan sekali lagi dilatih.Bagi penulis, pengalaman ini memang luar biasa.Sebuah tarbiah jasadiah.Di samping keterampilan sebagai tenaga medik.Kalaulah diikutkan waktu pasti masa yang ada akan kuhabiskan dengan belajar, memeriksa pesakit dsb.Tiap-tiap hari pergi hospital.Petangnya pulang ke rumah.Malamnya belajar lagi.
Namun di mana indahnya kehidupan ini jika tidak kita warnainya dengan pengalaman-pengalaman seperti ini.Bila lagi kita akan punya masa untuk berinteraksi dengan masyarakat, orang awam serta sahabat-sahabat lain yang berlainan profesi.
Setiap hari membaca buku-buku perubatan, istilah perubatan, video-video perubatan.Berbincang pun pasal perubatan.Bagiku itu bukan ciri muslim yang sejati.Bukan sifat muslim negarawan.Bukan ciri-ciri generasi harapan.Tugas kita bukan hanya mengejar ijazah.Bukan CGPA, bukan juga mendapat pujian-pujian dari manusia yang tidak ikhlas mengucapkannya dari hati.
Kerana tugas kita juga sebagai penyampai risalah yang telah dibawa oleh junjungan besar kita.Apa itu IJAZAH?Dan apa itu RISALAH?InsyaAllah post yang seterusnya akan disampaikan.Antara IJAZAH dan RISALAH.


0 comments: