Pages

Monday, December 5, 2011

Ragam Manusia

Saya kembali menulis setelah hampir beberapa bulan tangan ini tidak berdaya untuk menulis.Hati ini tidak bersemangat untuk menulis.Bukan kerana tiada idea.Tapi mungkin kerana tidak adanya kemauan.
Saya suka untuk berceloteh sedikit ragam pesakit yang ditemukan di hospital ini.Tiada kena mengena dengan yang hidup ataupu yang sudah meninggal.Cuma sebuah pengalaman.

Situasi 1
Saya temukan pelawat ini di pertengahan jalan ketika hendak ke poliklinik.
Pelawat: Selamat pagi doc.
Saya : Selamat pagi,ibu.
Pelawat: Saya nak minta tolong sket ni.Saya nak pergi melawat saudara yang sakit kat hospital ni.
Saya : Ya, kat wad mana tu ibu?
Pelawat:(Sambil menggaru-garu kepala)Haa,,tu la yang saya tidak tahu.Keluarga kami bagitau dia dirawat di hospital ni.Tapi lupa saya nak tanyakan di wad mana.
Saya : Aduh, macam mana ni.Ermm, dia sakit apa?(Mungkin boleh trace wad mana dia dirawat)
Pelawat: (Lama dia berfikir...Sambil tersengih-sengih.)ermm, saya pun tak tanya pula dia sakit apa.
Saya : (Pening nak fikirkan.Jadi saya minta dia hubungi lagi keluarganya untuk menanyakan lebih detail lagi).

Pengalaman ini sering saya temukan di tempat saya belajar.Hospital.Tempat lain juga pasti ada.

Apabila kita datang ke suatu tempat tanpa ada tujuan yang jelas, ke mana hendak dituju, dengan siapa hendak berjalan dan bagaimana hendak mencapai tujuan tersebut pasti akan berakibat 2 hal.Pertama, mungkin boleh sampai ke destinasi tapi sangat lambat dan berpusing-pusing beberapa kali.Kedua, tersesat dan tidak jadi sampai ke tujuan.

Oleh itu, setiap hambaAllah sewajarnya mempunyai visi dan misi hidup yang jelas supaya perjalanan yang akan kita tempuhi akan menjadi lebih terang dan andainya ada halangan yang ditempuhi membuatkan kita bersabar.

1 comments:

harimau said...

walaupun saya setuju dgn penulis bahwa 'setiap org harus punya visi yg jelas' pihak hospital juga harus mempunyai pusat informasi dgn data pesakit yg jelas supaya dapat membantu pelawat yg datang. kebanyakan kejadian (sakit) terjadi mendadak dan keluarga tak dpt menyampaikan maklumat kpd ahli keluarga dgn jelas.