Pages

Thursday, July 21, 2011

Jaulah Qudama'


Setelah hampir setahun menjalani masa clinical, sedar tak sedar dah hampir ke bulan Ogos dah.Bermakna tempoh clinical cuma tinggal tak sampai 6 bulan lagi.Sebentar lagi masuk bulan Ramadhan.Posting clinical untuk department yang berat-berat dah hampir habis.Cuma yang tinggal department Obstetric & Gynecology (O&G) je lagi.Setelah itu departmen Mata & ENT

Beberapa minggu yang lalu, awal Julai aku berkesempatan mencuri masa untuk balik ke Malaysia.Seminggu juga berada di sana.Alhamdulillah...
Tujuan kepulangan ke Malaysia ada beberapa misi.
1. Jaulah Qudama'
2. Buat visa B
3. Menjenguk anak saudara yang baru lahir.

Namun, kalau disusun berdasarkan keutamaannya aku lebih mengutamakan kesempatan berjumpa orang tua.Sempat juga aku ditegur oleh emak saudara sewaktu berpeluang menziarahinya.Katanya, orang yang dah terbiasa berjauhan dengan orang tua ni terutama yang sering belajar jauh-jauh biasanya sedikit renggang hubungan dengan orang tua.Itu berdasarkan hasil bacaannya di majalah.Tapi bagiku, justeru orang yang berjauhanlah yang semakin dekat dengan orang tuanya.Semakin jauh, semakin sayang.

Tujuan post ni ditulis adalah untuk menceritakan pengalaman sewaktu melakukan Jaulah Qudama' tempoh hari.Pengalaman yang sangat menarik.Berjumpa dengan orang-orang lama dalam tarbiyah ni.Berkongsi pengalaman dengan mereka.Yang bestnya, asyik dapat makan free je selama jaulah ni.

2 Julai 2011

Aku sampai di LCCT dalam pukul 1.00 pagi.Dijemput oleh ikhwah dari Bangi.Kebetulan mereka sedang Mabit di surau Bandar Baru Bangi.Dapat juga berkenalan dengan ikhwah-ikhwah kampus yang belajar di area Hulu Langat ni.

Paginya sempat juga merasa roti canai mamak dengan kopi radix.Hilang rindu kat roti canai ni.Kemudian kami bergerak ke tempat untuk berkumpul iaitu di KL Central dengan menaiki train.Selepas semuanya berkumpul baru kami start berjaulah, bukan berjalan kaki.Tapi dengan ALZA.Alhamdulillah, ada yang sponsor.

Destinasi pertama kami adalah ziarah ke rumah ikhwah.Kebetulan masa tu kami ke rumah akh Najib dekat Sri Petaling.Di sana kami ke kedai ayahnya yang memang membuka kedai makan dekat kawasan tersebut.

Kemudian setelah hampir sejam di sana kami melanjutkan perjalanan lagi menuju pejabat ISMA DHL.Dalam perjalanan kami jemput seorang ikhwah lagi.Dia kebetulah hilang hpnya sehari sebelum tu.Jadi kami tak dapat untuk menghubunginya.Mujur Allah menghubungkan kami melalui FB.

Sewaktu kami di Pejabat ISMA DHL mereka ketika itu sedang mengadakan EGM untuk menggantikan YDP yang baru.Kemudian setelah zuhur dan makan tengah hari dengan nasi beriani kami melanjutkan perjalanan ke Pejabat ISMA Pusat yang tidak jauh dari situ.Di sana kami bertemu dengan Ust. Fauzi Asmuni, Timb Pres. II ISMA.Selama hampir 2 jam kami saling berkongsi pengalaman dan mendapat penjelasan dari UFA mengenai beberapa perkara.Terutama mengenai gagasan "Melayu Sepakat, Islam Berdaulat" dan mengenai isu BERSIH 2.0 yang sedang hangat pada masa itu.


Bersama Ust Fauzi

Setelah habis asar kami melanjutkan Jaulah lagi dengan menziarahi rumah Ust. Wan Hisyam yang tinggal berdekatan situ.Aku memang sudah kenal lama dengan Ust. Wan ni.Dia memang sering ke Medan untuk menguruskan rumah anak yatim yang dibina dengan kerjasama ISMA dan PKPU.Kebetulan sama negeri, orang Terengganu.Di rumahnya kami sekali lagi dihidangkan dengan berbagai hidangan.Ust. Wan ni baru balik dari Terengganu sebelumnya.Oleh kerana isterinya sedang bermesyuarat, jadi dia sendiri yang memasakkan bubur lambuk dengan keropok lekor dari Terengganu.Belum sampai Terengganu dah dapat merasa keropok lekor.Alhamdulillah...

Kami menghabiskan masa dalam 2 jam juga di rumah Ust Wan sambil bercerita-cerita mengenai hal masing-masing.Setelah itu, kami meneruskan lagi agenda Jaulah.Kali ini sesi riadah.Cuma riadah ini tak mengeluarkan peluh.Main Bowling di Mines.Hehe.Walaupun kami ni bukannya kaki bangku, tapi tangan ni masih bangku juga.Beberapa kali strike, maksudnya masuk longkang.Secara keseluruhan, akh Sani yang menang dengan jumlah markah yang tertinggi.


Tengah merencanakan strategi ni....


Hasil akhir pertandingan


Bergambar sebelum pulang.Jangan bawa pulang bola tu udah le...

Seusai habis maghrib, kami langsung menuju ke Kajang.Setelah penat membaling-baling bola, dengan ada yang lenguh-lenguh sendi lengan, perut mulai mengeluarkan tanda-tanda yang meminta diisi.Aneh juga, semakin banyak kami makan, semakin cepat pula lapar.Jadi kami menuju ke Kajang untuk menyentap sate kajang Hj. Samori.Setelah itu, kami kembali ke Pejabat ISMA DHL kerana dijanjikan ada pengisian pada malam itu.


Hidangan depan mata


Sate Ayam dan lembu

Pada malam itu, dengan segala keletihan fizik kami menggagahkan mata untuk menahan mengantuk untuk sebuah pengisian ruhiyah.Dengan tajuk "Tarbiyah Kita" telah disampaikan oleh Akh Ajib, YDP ISMA DHL yang baru dilantik petang itu.Alhamdulillah pengisian berjalan dengan baik.Beliau banyak menjelaskan mengenai prinsip dakwah IM dan dikaitkan dengan perjalanan tarbiah di Malaysia.Sekitar pukul 11 malam selesai.Kerana keletihan, beberapa orang dari kami langsung tidur setelah pengisian tersebut.

3 Julai

Keesokan paginya, kami bangun tahajjud dan solat subuh dan melanjutkan dengan zikir mathurat.Setelah itu, ada tazkirah dan perkongsian sesama kami.

Pagi itu, aku ditemani ikhwah yang lain menuju ke Kedutaan Besar Indonesia.Kami sarapan di sana.Dan aku melanjutkan proses membuat Visa B sementara yang lain meneruskan agenda ziarah ke Pejabat Aman Palestin.Di sana mereka diberi penjelasan mengenai peranan AP dan agenda yang akan dijalankan oleh Ust Awang.

Sekitar pukul 12.00 urusan aku di Kedutaan baru selesai.Ni merupakan pengalaman pertama kali berurusan dengan pihak kedutaan setelah hampir 5 tahun belajar di Indonesia.Suasananya memang seperti di Indonesia, dengan orang yang ingin berurusannya sangat ramai dan padat.Rasa-rasa dlm 300-400 orang juga.Visanya langsung siap dalam masa sehari.Cuma siapnya pukul 4 petang.

Setelah itu, kami langsung bergerak menuju Seremban dari KL.Tujuannya adalah untuk menziarahi Prof. Dr. Zainnurashid.Dia sememangnya sangat padat jadual kerjanya.Sebelum ini, dia mengantar sms memberitahu tak dapat untuk bersama kami pada hari itu, tapi paginya di sms ulang bahawa dia punya masa selama sejam je dan dapat untuk berjumpa dengan kami.Jadi kami memecut menuju Seremban dan sampai di sana dalam pukul 2.00 ptg.Alhamdulillah, sampai saja kami di tol masuk ke Seremban Dr Z dah pun menunggu kami.Kami disambut dengan senyuman dan pelukan yang hangat.Kemudian kami diajak menuju ke sebuah Restoran berdekatan untuk makan tengah hari sambil berbincang-bincang.Beliau merupakan salah satu insan yang luarbiasa bagiku kerana hampir seluruh masanya penuh dengan program-program yang sangat bermanfaat.Kalau tidak dengan urusan hospital sebagai Ketua Jabatan O&G merangkap konsultan, beliau dengan urusan sebagai Timb. Dekan Fak. Perubatan IMU.Kalau tidak dengan program Aman Palestin sebagai Perunding, beliau sibuk dengan program I-Medik dengan mahasiswa.Kalau tidakpun dengan program ISMA Seremban.
Bulan ini saja, jadual dia hampir penuh setiap malam untuk mengisi ceramah di seluruh negara.

Sesudah makan, beliau membawa kami melawat Pejabat ISMA Seremban yang baru.Kemudian setelah itu, beliau mengatakan ada meeting pada pukul 3.00 petang tersebut dan meminta izin dari kami untuk kembali ke hospital.Kamipun sudah beransur-ansur untuk bertolak balik ke Bangi kembali.


Semangat orang muda

Sampainya kami di Bangi menandakan perjalanan untuk Jaulah kali ini sudah berakhir.Jadi ini merupakan tempat terakhir kami sebelum masing-masing kembali ke rumah masing-masing.

Berlatarkan restoran Wong Solo



Jaulah ini kami akhiri dengan sedikit tazkirah dan disusuli dengan doa rabithah.Malamnya, aku menaiki bas untuk balik ke Terengganu.




"Ukhuwah itu adalah tali yang mengikat hati-hati para du'at, sekiranya ia tidak dikenali dan terputus, maka akan bercerailah hati-hati tersebut dan itulah bahana yang paling buruk dalam dakwah ini.Nilai ukhuwah ini tidak dapat ditukar dengan apa sekalipun, kerana kesannya pada hati membekas buat selamanya sekali ia berpaut"- Nukilan dari website www.emirabukhalil.com

0 comments: